Reacties van vrouwen op 'Ode aan de aan de Beemstervrouw'

10 september 2021

Voor het project ‘Ode aan de Beemstervrouw’ ben ik in gesprek gegaan met vrouwen die positief op de oproep reageerden om naakt te poseren. Sommige vrouwen twijfelden. “Is het wel vrouwvriendelijk om je naakt te tonen, en past het nog wel in deze tijd?”

Ik nam hun twijfels serieus, niet voor niets zijn we opnieuw opgeschrikt door #'MeToo en heerst er weer gevoeligheid rondom naakt.  De twijfels geven aan wat er leeft onder de vrouwen. Ik heb gemerkt dat ‘naakt in de kunst’ weer stof doet opwaaien en discussie aanwakkert. Neem nou de muurschildering op een Utrechts ziekenhuis, de afbeelding van van een 17e eeuws portret. De tepel is geretoucheerd, die op het originele werk wel te zien is. Of het schilderij van de rokende mannen dat verwijderd moest worden van de Leidse faculteit.
Telkens benadrukken wij dat voor het project ‘deels naakt’ ook helemaal goed is. Het is niet het naakt dat telt, maar het pure, de waarde van het kunstwerk op zich. 

Wat mij betreft is 'vrouwelijk naakt' puur kunst, pure schoonheid. Aards én hemels. Het genre Naakt is een onderwerp dat dualiteit in zich heeft, een dualiteit die ook het vrouw-zijn betreft, want ook wij zijn kwetsbaar én krachtig. 

Als een onderwerp dualiteit in zich heeft, dan gáát het ergens over. Een kunstzinnig naakt is persoonlijk én universeel. En ook tijdloos ook, al is het maar omdat het niet de mode draagt van de tijd.  Een vrouwelijk naakt is vrouwelijkheid ten top, die, naar mijn idee gezien mag worden. 

Maar ook de vrouw die dit alles juist als tegendeel ervaart en zich bij naaktheid niet thuisvoelt heeft wellicht gelijk. Vrouwen beslissen zelf wat en hoeveel ze van zichzelf laten zien. Dat is de verworvenheid van deze tijd. Dus: Vrouwen (van de Beemster) laten we met elkaar in gesprek blijven, en alleen doen wat voor jou goed voelt.

FOTO EXPOSITIE BIJ HERMÉE

 

Van oktober t/m december exposeert Fine Art fotograaf Ursula van de Bunte (1969) haar serie Jelly’s bij modezaak HERMÉE. De Jelly’s staan symbool voor de sensualiteit en aantrekkelijkheid van de vrouw. Oktober is de maand waarin stilgestaan wordt bij borstkanker, een diagnose die helaas vele vrouwen treft. Wat hebben de Jelly’s en borstkanker met elkaar te maken?

 

De diagnose borstkanker zet de wereld van een vrouw op haar kop, maakt haar kwetsbaar en extra gevoelig. Ursula’s Jelly’s staan symbool voor die gevoelige kwetsbaarheid, maar staan ook voor de zachtheid en de kracht van een vrouw. De organische vormen van deze aantrekkelijke toetjes weerspiegelen haar natuurlijke schoonheid en aaibaarheid: transparant en zuiver, maar ook onpeilbaar doordat je niet weet wat zich vanbinnen afspeelt. Ook in de Jelly’s bevinden zich voorwerpen die er niet in thuis horen, net als in de zieke borst. Toch stralen ze schoonheid en sereniteit uit, sensaties die helen. HERMÉE verbindt Art & Fashion, met de gedachte dat verbinding heelt en schoonheid troost.

 

De weg naar genezing vormt ieders eigen verhaal. Liefdevolle zorg en zachtheid dragen daar positief aan bij. Net als het dragen van comfortabele kleding en omringd zijn door mooie kunst.

 

Wie is Ursula van de Bunte

Van de Bunte is een veelzijdig fotografe. Ook portretten, stillevens en naakten zijn onderwerpen die haar eigenheid laten zien: onconventioneel en met een specifiek lichtgebruik dat doet denken aan de schilderijen van de meesters uit de Gouden eeuw, zoals bijvoorbeeld Rembrandt. Haar foto’s intrigeren, ze zijn gestileerd en modern, verwant aan het werk van Erwin Olaf (1959 – 2023). Ze stralen een klassieke sfeer en nostalgie uit. Ursula woont en werkt in Kampen.

 

HERMÉE, Peperstraat 26, Purmerend. [email protected]

We zijn altijd ergens mee bezig. Meestal met het behalen van resultaten voor onze klanten. Maar soms krijgen we de kans te experimenteren met nieuwe concepten en ideeën.

KUNST MOET!

 

Hou je van verandering, vormen, ruimte, ritme: richt je omgeving in met KUNST

Zoek je herkenning van gevoelens, gedachten, verlangens: zoek het in KUNST

Geloof je in mythen, God of Allah, of slechts in jezelf: bekeer je tot de KUNST

Ben je nostalgisch, geniet je van stemmingen, sfeer: je vindt het in de KUNST

Heb je iets te verwerken, verdriet, verlies of rouw: stel je open voor KUNST

Ben je tegen saaiheid, grauwheid, tegen sleur: neem KUNST in huis

Neem je graag een uitdaging aan: dan is KUNST iets voor jou

Moet je keihard werken, ben je ‘s avonds eigenlijk te moe: ontspan met KUNST

Ben je een persoonlijkheid met eigen smaak, waarom dan trends en kitsch: koop echte KUNST

Ben je een gevoelig mens, die kan lachen, huilen, invoelen, meevoelen: haal dan snel KUNST in huis

Word je graag verrast, verwend of in de watten gelegd: vraag dan om KUNST

Was je onoprecht, jaloers of ontrouw: maak het goed met KUNST

Kun je niet beslissen, wacht je liever af: léén dan KUNST

Ben je verliefd, getrouwd, of ‘solo’ met een ‘lat’: doe het dan met KUNST

Ben je gejaagd, chaotisch en druk: zoek rust bij KUNST

Ben je ruimdenkend en genereus, vind je erotiek bij het leven horen: dus ook bij de KUNST!

Ben je een denker, een echte filosoof en weet je veel van Plato, Hegel of Freud? Wat weet je nou van KUNST?

Eigenlijk weet je alles, heb je alles al gedaan en gezien. Niemand hoeft jou nog iets te vertellen, behalve over KUNST misschien?

 

KUNST is er altijd, voor iedereen en overal.

KUNST is er in de breedte, de diepte, de lengte, in de hoogte en in de ruimte; Kijkend, luisterend, voelend, denkend, belevend … gelukkig makend!

 

Vrij naar Elise IJskes

1990, Almelo